Zaterdag 1 augustus 2009: Chaguamaras
Nadat we gisteren lekker niets gedaan hebben, gaan we vandaag toch maar weer een beetje aan de slag.
Maar eerst kijken we eens goed om ons heen, en wie ligt er naast ons? Juist de Olive, met aan boord Sjaan, de zuid afrikaanse die we in Domburg hebben ontmoet. De wereld is toch klein.
Voor de rest is de omgeving erg vertrouwd. Maandag maar eens opzoek naar de juiste zaakjes om ons zeil en de kotterstag te laten repareren.
Vandaag klussen we wat, en we hebben er een nieuw zorgenkindje bij. De generator, en het lijkt vrij ernstig. Ineens is-ie er mee gestopt.
Even aanzien maar, voorlopig is Frans driftig aan het sleutelen en demonteren......

Zondag 2 augustus 2009: Chaguamaras
Zondag gaat verder, waar zaterdag is opgehouden. Een beetje aanpielen, de generator houdt ons (Frans dus) bezig, en ik stort met op de luiken. Deze zijn ook toe aan een onderhoudsbeurtje.
In de loop van de middag zien we een zwarte lucht aankomen, we krijgen een enorme tropische regenbui over ons heen, onze lady spoelt lekker schoon, alle zout is verdwenen.
O ja, belofte maakt schuld. De zelf ingemaakte papaya zuurkool, weet je nog. Die hebben we vandaag geprobeerd, en het smaakte......heerlijk. Een echte aanrader.

Maandag 3 augustus 2009: Chaguamaras
We waren vrijdag natuurlijk te traag, dus we dreigen buiten de openingsuren bij customs en immigration terecht te komen. Normaal betaal je 50 (TTD) trinididaanse dollars (ongeveer 6 euro) om in te klaren. Kom je in het weekend en buiten openingsuren dan moet je meer dan 200 TTD betalen!  Nou we doen de naam zuinige Hollanders wel eer aan, dus we passen gewoon onze aankomst aan. Aan de douane en immigration melden we gewoon dat we vandaag zijn aangekomen. Geen haan die er naar kraait!
We zijn vandaag druk met organiseren en regelen. We vinden bugdet rigging, helaas lukt het vandaag niet om te komen kijken, maar morgenochtend om half negen komt Niels aan boord om te kijken wat er moet gebeuren.
We vinden een zeilmaker en brengen daar onze fok naar toe, eind van deze week is het zeil waarschijnlijk al gerepareerd.
We zijn redelijk optimistisch, hopelijk lukken alle gemaakt afspraken en hoeven we hier niet al te lang blijven. We willen namelijk gauw verder, Grenada lonkt.

Zondag 9 augustus 2009: Chaguamaras
De dagen rijgen zich aaneen, omdat we liggen te wachten op de reparaties, zien onze dagen er veel hetzelfde uit, dus vandaar eventjes geen dagverslagen. Dat pakken we weer op zodra we vertrekken. En van Frans mag ik ook niet meer het woord klussen gebruiken, het lijkt of we anders klussend de wereld rond gaan. Maar als we om ons heen kijken...... we zijn zeker niet de enige. Er is een catamaran binnen gekomen die zijn mast en verstaging verloren heeft op zee! Er komt regelmatig een bijbootje voorbij met daarin gerepareerde zeilen, onze buren (we hebben ze de bijnaam BBQ boot gegeven want ze BBQ elke avond) zien we elke dag op het dek poetsen en oude plakstrippen verwijderen.....kortom iedereen is bezig. Toch nog maar even (omdat ik het niet laten kan) wat is er gebeurd de afgelopen week; de beide luiken zijn in de grondverf gezet, de roestbult onder de schijnwerper hebben we aangevallen, onze fok is gerepareerd, alle maten voor de fok rolinstallatie en verstaging zijn genomen, de bestelling voor de nieuwe rolprofielen is de deur uit en we hebben definitief afscheid genomen van onze generator...... @#$%&!
Vanavond tuffen we met de dinghy naar Sails, daar is BBQ avond, we gaan lekker uit eten en verwennen ons zelf met een lekker toetje toe....Hebben we wel verdiend vinden we.

Maandag 17 augustus: Chaguamaras
Alweer een week voorbij, en waarschijnlijk liggen we hier nog wel een paar weekjes. We pendelen wat af met onze dinghy, op en neer naar Niels (van de rigging), op en neer naar Cliff (van de generator) en naar hi-lo's (de supermarkt). Het schijnt dat onze verstaging en rol installatie hier al ergens op Trinidad is, nu nog door de douane en dan kan het geïnstalleerd worden. Dat gaat waarschijnlijk deze week gebeuren.
Gisteren hebben we een bezoekje gebracht aan Dockyard electrisch, zij zijn de dealers van de generatoren. Vorige week heeft Cliff twee keer onze boot bezocht om te kijken wat de mogelijkheden zijn, het is namelijk een zeer kleine ruimte waar de generator ingebouwd moet worden. Het kostte hem heel wat zweet druppeltjes. Een nieuwe generator past er, met wel wat moeite maar het lijkt te gaan. Dus we hebben gisteren maar de kogel door de kerk geschoten, en een andere besteld. Een rib uit ons lijf, we raken nog aan de bedelstaf zo.......
Voor de rest raken we bijna door ons kluswerk heen!!!! Goed nieuws, de beide luiken zijn afgelakt in de toplaag en voorzien van een nieuwe laag kit, de schijnwerper staat weer op zijn plaatsje, we hebben de vallen van de halfwinder vervangen en Frans heeft een start gemaakt om de oude generator te verwijderen. We hebben zelfs tijd voor regelmatig een filmpje zien, boekje lezen en lekker relaxen in de zon!
We weten nog niet of we wel of niet naar Grenada gaan en weer terugkomen zolang we moeten wachten op de generator, we liggen hier wel lekker veilig in Trinidad, de eerste hurricane is gesignaleerd op de atlantische oceaan, genaamd Bill. En hier liggen we toch veilig voor de hurricanen. We kijken dagelijks op de site www.nhc.noaa.gov waar je de hurricane voorspellingen goed kan volgen.
Eerst maar eens komende week de voorstag en rolinstallatie weer in orde maken en dan zien we wel weer verder.

Maandag 24 augustus 2009: Chaguamaras
Bill is ons ver gepasseerd, en we hebben geen last gehad. Geen swell. Het weer is wel erg wisselvallig, en afgelopen weekend kwam de regen met bakken vol uit de hemel. Tussen de buien door gaan we naar de kant, we gaan lekker uit eten bij Sails onder begeleiding van de steel pan ice water. We gaan buiten zitten, en gokken het erop dat we het droog houden. We genieten van een heerlijke avond, beginnen met een lekkere cocktail, heerlijk vismaaltijd en een lekkere sterke bak koffie als toetje. Dit is Genieten!
En voor de rest staat ons bezoek hier in het teken van relaxed wachten. We hebben de generator ondertussen besteld, en deze moet vanuit Amerika komen, levertijd minstens drie weken, waarvan één week op de kade in Miami, één week in het schip en één week hier in Trinidad om in te klaren. Dat geeft ons voldoende tijd om de oude te verwijderen, en te starten met roest bikken aan de binnenkant van het schip. Nadat Frans de generator verwijderd heeft blijkt het mee te vallen met de roest, dus dat belooft een niet zo grote klus te worden.
Ook wachten we nog op de verstaging, Niels was niet zo tevreden over de wijze waarop onze verstaging aan het schip gemonteerd is, teveel wrijving, op z´n Engels, de toggle is fixed and therefore cannot rotate. Alle spanning komt dan op de rolinstallatie te staan. Na wat heen en weer gepraat blijkt dit redelijk simpel opgelost te kunnen worden. Maar daardoor duurt het wel wat langer. Dinsdag, morgen dus, wordt de verstaging bevestigd. We maken een afspraak bij Power Boats en gaan voor een dagje in een box liggen. Hebben we eindelijk water op de steiger en stroom. Dat is wel even geleden.

Dinsdag 25 augustus 2009: Chaguamaras

"Een half uurtje, meer tijd hebben we niet nodig", zegt Niels van Budget Rigging. Twee dagen later liggen we nog in de box bij power boats. Een iets te opmistische tijdsinschatting, of is het gewoon Trinididaans?
Het is half acht als we ons losmaken van de mooring, we varen zachtjes naar de box, even oppassen het is een smalle box maar we passen er precies in. Een beetje een onrustige plek met alle golven, dus brengen we wat extra lijntjes uit, maar dan liggen we ook goed. Rond half negen komen ze met de nieuwe stag, ten minste dat is de afspraak. We wachten en wachten en wachten......ondertussen is het bijna 4 uur, Frans staat op het punt om er naar toe te gaan en net op dat moment.....wie zien we daar! De budget rigging boys met onze stag, een uurtje later is-ie gemonteerd. Helaas zijn ze alle vallen en schoten vergeten. "Morgen, is dat zeker klaar", belooft Niels. Zou het?

Woensdag 26 augustus 2009: Chaguamaras
Dit keer is het acht uur als de rigging boys er aan komen. Ze zijn op tijd, ze hebben de vallen mee van de fok en kluiver. Of het niets is, zo klimmen ze op en neer in de mast. Wij willen de kluiver laten zakken, niet nodig ze klimmen wel even in de mast om de val te vervangen! Pfff, zweet druppels alom! Wat is het heet!
Helaas de nieuwe val van het grootzeil en de schoten van de kluiver zijn nog niet gereed. Dat wordt vandaag ook niet meer. Morgen vroeg zijn we de eerste. Waar hebben we dit meer gehoord.
We zijn afgepeigerd, op een gegeven moment ligt het dek vol met zeilen, en lijnen. Grootzeil eraf, zonnetent eraf, oude schoten van het grootzeil, oude schoten van de fok, trommellijnen,.......kortom het kost even wat organisatie om de boel op te ruimen, maar uiteindelijk zitten we dan toch en geven voor vandaag de pijp aan Maarten. Morgen is er weer een dag.

Donderdag 27 augustus 2009: Chaguamaras
Het is gelukt, de eerste job is done. Alle schoten en vallen zijn vernieuwd en de kotterstag zit weer keurig op zijn plaats. Onze lady ziet er weer uit als een nieuw zeilschip. De rigging boys komen keurig op tijd en om 11 uur zijn we gereed om te vertrekken. Maar het is ons te heet, we blijven nog even lekker in de box liggen, zitten in de schaduw, eten een hapje en doen een dutje.
In de loop van de middag vertrekken we, we zoeken een ankerplekje in de baai. En dat valt nog niet mee, er zijn én veel bootjes voor anker én veel bootjes aan moorings én het is er diep. We varen een paar rondjes, uiteindelijk vinden we een plekje op 11 meter diepte.  We moeten flink wat ketting steken, ruim 40 meter laten we vallen en dan liggen we lekker te schommelen in een briesje. Het zal nog wel een hele klus worden om de 40 meter ketting met de hand weer naar binnen te halen, gelukkig is dan Frans' zijn taak.

Zaterdag 29 augustus 2009: Chaguamaras
Wat een geschommel, de lady gaat hevig te keer, en het is half zeven in de ochtend. We worden er wakker van. Eruit dan maar, eerst Frans en een half uurtje later ga ik er ook uit. Met alle geschommel kan ik toch niet slapen.
Het is vandaag The Great Race, grote power boats racen van Chaguamaras naar Tobago. De allersnelsten doen over de ongveer 40 mijl slechts één uur.
Vertrek is rond acht uur. Een hele vloot van kleine motorbootjes, zeilbootjes, alles wat vaart en drijft gaat varen richting Scotland Bay om de power boats voorbij te zien scheuren. Helaas denkt de vloot zelf ook dat ze aan het racen zijn, dus het water wordt erg onrustig. Het is wel vermakelijk om te zien.
We zitten lekker in de kuip met ons ontbijtje en wachten af wat er gaat komen. En dan......een helicopter laag over het water scherend boven een snelle motorboot. Een hoop herrie en even later zijn ze uit het zicht. We kijken elkaar aan, "was dat nou de The Great Race?" vragen we ons af. Maar nee af en toe komen er kleinere motorboten langs en soms van die grote scheurmonster, vergezelt door een helicopter. En dat gaat zo ongeveer een half uurtje door. Het lijkt of ze niet allemaal tegelijk starten, maar gewoon op tijd racen. En dan zo plotseling als het begon is het ook weer afgelopen.
De eerste scheurmonsters van de vloot komen weer terug in de baai, het blijft nog lang onrustig.

Zondag 30 augustus 2009: Chaguamaras
Al heel lang staat op onze verlanglijstje een buiten douche. Het is er nooit van gekomen, we hebben regelmatig gekeken bij scheepswinkels, maar we waren niet echt enthousiast over de spullen die je kunt kopen. Dus kwam het er niet van. Tot nu....
Naast ons ligt een boot uit Spanje en daar zien we de Spaanse schone regelmatig een douche voor op het dek nemen, gewoon de douche slang door de patrijspoort naar buiten steken en je hebt....juist een buitendouche!
Nou dat kunnen wij ook, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben. Frans koppelt de tuinslang aan de douche, daarop de sproeikop, je weet wel zo één waar je je gazon mee sproeit en we kunnen op het achterdek gewoon onder de douche. Heerlijk, wat een luxe. Wil je even afkoelen, gewoon de douche open zetten.....en lekker spetteren maar.
Geen gesleep meer met de douchezak, wat trouwens ook prima werkte.

Maandag 31 augustus 2009: Chaguamaras
Vandaag is het independence day. We gaan naar de stad, om twaalf uur staan we klaar op de kant, nog even een gedoe want natuurlijk laat op dat moment de aanhangmotor van de dinghy het afweten. Frans werkt zich in het zweet, trekkend aan startkabel van de aanhangmotor. Na een tiental minuten...gepruttel....ja de motor slaat aan.
Het regent een beetje, als Jesse komt om ons op te halen, is het eerste voorstel dat we maar niet gaan, vanwege de regen. Nou wij Nederlanders zijn erger gewend, natuurlijk gaan we. Gelukkig maar, het weer klaart op en we hebben een heerlijke dag.
We gaan naar Starlight Steel Orchestra, een steelpan show. Een heerlijk middag, lekker swingen en deinen op steelpan muziek. We vermaken ons prima.
En 's avonds gaan we naar Queen Savannah park, de dag wordt feestelijk afgesloten met een knallend vuurwerk!
Klik hier voor complete foto album augustus 2009
Klik op de foto's voor meer
The Great Race
Eindelijk, onze nieuwe kotterstag is er!