info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Logboek 2015

Januari: Zuid Afrika
Halverwege januari vliegen we terug vanuit Nederland naar Zuid Afrika. We zijn iets meer dan 24 uur onderweg. Maar we komen precies op tijd aan. 's Middags om drie uur zijn we op de boot, 's avonds om 7 uur komt de storm over ons heen. Het is een hevige storm. We halen de krant, "dalwhinnie is in trouble", de steigers van de marina dreigen het te begeven. Gelukkig blijft het bij een paar krassen en een stoer verhaal voor later.
Een paar dagen later gaan de trossen los. We gaan op weg naar Kaap de Goede Hoop. Lees verder.....

Februari: Zuid Afrika
De boot ligt veilig in Simon's Town. Het waait er flink, en regelmatig meten we windkracht 8 of meer. Wij verkennen ondertussen een het zuidoosten van Zuid Afrika. Via de tuin route gaan we over land naar Cape Agulhas, dan naar het noorden, en via Addo (bekend vanwege zijn olifanten) en de Karoo weer terug richting de boot. Natuurlijk stoppen we in Stellenbosch, en daar storten we ons in het wijnavontuur. Het wordt reuze gezellig. Lees verder.....

Maart: Zuid Afrika
De laatste maand in Zuid Afrika, we maken een trip naar de Kalahari desert, en ontmoeten 27 leeuwen en 13 cheeta's. Hoogtepunt is de jacht op de een springbok. Daarna is het tijd om de kaap de goede hoop te ronden, en dan liggen we echt in Kaapstad. Een bezoek aan de tafelberg en robben eiland mag natuurlijk niet ontbreken. Lees verder....

April: Zuid Afrika, Namibië
Begin april verlaten we Zuid Afrika. Het uitklaren is nogal een administratief proces, maar het lukt weer. Acht april gaan de landvasten los, we gaan naar Namibië. De tocht naar Namibië is er één van heel veel mist en eigenlijk te weinig wind. Namibië is erg anders dan Zudi Afrika, woestijn en heel veel zand. Ondanks dat we weinig van Namibië zien, alleen de kuststrook rondom Walvisbaai, laat Namibië een erg mooie indruk achter. Wie weet komen we er ooit nog eens terug, om meer van het binnenland te zien. Eind april gaat het anker weer op, wederom vreten we zeemijlen, nu koersen we naar Sint Helena. Lees verder...

Mei: Sint Helena en Ascension
Mei brengen we grotendeels door op zee, we hebben drie lange stukken te zeilen, van Namibië naar Sint Helena, van Sint Helena naar Ascension en van Ascension naar Brazilië. Alledrie de oversteken verlopen prima, en voor het meerendeel varen we melkmeisje. In korte tijd leggen we veel mijlen af, wat zijn we alweer ver weg van Brazilië. Lees verder...

Juni: Brazilië
Begin juni komen we aan in Jacaré, dit wordt onze uitvalsbasis om Brazilië te verkennen. Van te voren bedenken we niet hoe groot Brazilië eigenlijk is, het is het vijf grootste land ter wereld! We kunnen dus maar een klein stukje zien, omdat we hier niet zo heel lang blijven. Eigenlijk zijn we hier te kort, maar ja. Keuzes moet een mens maken. We organiseren een trip naar de Amazone, en beleven in Parintins het Boi Bumba Festival, het feest van de stieren. Na carnaval het grootste evenement in Brazilië. De muziek dreunt nog na in onze oren. Lees verder...

Juli: Brazilië, Frans Guyana en Suriname
Begin juli is het tijd om Brazilië te verlaten, jammer, het land is zo groot dat je er nog maanden rond zou kunnen reizen. We hebben een flitsende reis naar Frans Guyana, goede wind en veel stroom mee. We maken een nieuw dag record, 196 mijl leggen we af in 24 uur tijd.
In Frans Guyana pikken we een mooring op voor het dorpje Saint Laurant du Maroni, op de grens met Surinama. Daarna maken we een korte pitstop van een paar dagen in Suriname, even herinneringen opsnuiven. Lees verder...

Augustus: Trinidad
Begin augustus arriveren we (weer) in Trinidad. We hebben lang gezegd, 'als we in Trindidad zijn, dan doen we dit en dit..."en zo is de kluslijst aardig lang geworden. En nu is het tijd om onze spierballen te tonen. De grote klus, is onderhoud aan het teak dek. We beginnen met de kuip. Lees verder....

September: Trinidad
Begin september gaan we uit het water, en halverwege september, hebben we onze voorbereidingen gedaan. Gerard heeft belooft de kuip te voorzien van teak en dat is gereed wanneer wij terug komen uit Nederland. Gerard kan aan de slag en wij nemen het vliegtuig naar Nederland ,met een korte bijzondere tussenstop in Paramaribo. Lees verder...

Oktober: Trinidad
Eind oktober keren we weer terug op de boot. De romp is gespoten en Gerard heeft mooi werk geleverd in de kuip. Nu kan het klussen kan beginnen. Slopen van het teakdek. Lees verder...

November: Trinidad
November is de maand van het klussen, we slopen het teakdek, en kweken spierballen. November is ook het verhaal van onze smartphone. Lees verder....

December: Trinidad en Grenada
Eindelijk is het dan zover, dan maanden noeste arbeid gaan we op de 21ste december weer het water in. Heerlijk, de lady drijft, dobbert en dans. De kerstdagen brengen we door in het idyllische Scotland bay, tussen de apen en de schildpadden. Vlak na kerst zeilen we naar Grenada, samen met de Shogun. Op Grenada luiden we het 2016 in met zelfgemaakt oliebollen. Lees verder....