info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Logboek 2016

Januari: Carrieb
We zeilen in de Carieb, vlak na de kerstdagen hebben we Trinidad verlaten. Langzaam in dag etappes gaan we naar het noorden. Via de windward eilanden komen we terecht inde leeward eilanden groep. We hebben het idee om naar de Dominicaanse republiek en naar Cuba te gaan nog niet uit ons hoofd gezet. Maar een afwachten wat er van deze plannen terecht gaat komen. Lees verder.....

Februari: Carrieb
Het gaat noordwaarts. Vanaf Grenada komen we in dagetappes halverwege februari aan in Sint Maarten. Hier blijven we noodgedwongen wat langer liggen omdat we wachten op onderdelen voor de generator. Ondertussen vermaken we ons prima. Lees verder.....

Maart: Carrieb
Sint Maarten begint met de bekende Heineken Regatta, we genieten volop en halen zelfs de krant. Halverwege de maand zijn we zo ver dat we Sint Maarten kunnen verlaten. Het onderhoud is gedaan. We trekken verder naar het noorden, via Anguilla komen we na een nachtje zeilen op de Britse Maagden Eilanden, een zeilers paradijs. En we leggen het ei, wel of niet zeilen naar Cuba? We gaan! Op de een-na-laatste dag van de maand gaat het anker op en vertrekken we voor ruim 600 mijl naar Cuba. Lees verder.....

April: Cuba
Begin april komen we aan in Puerto de Vita, in het noord oosten van Cuba. We gaan rondreizen, startpunt is Havana,  het is 14 uur in de bus. Daarna reizen telkens verder naar het oosten. We maken meest mooie en wonderlijke dingen mee. We rijden paard in Vinales samen met Miguel, op verjaardagsvisite bij Noemi in Camaguey,  en het eten....nou ja in plaats van de twee bestelde hamburgers met ei en kaas krijg je er vier (twee met kaas en twee met ei), of halverwege je biertje je glas inleveren omdat de glazen gebruikt moeten worden voor een cuba libre en de barman  geen ander glazen heeft.....we zijn blij dat we Cuba hebben bezocht! Lees verder.....

Mei: Bermuda
Op de eerste dag van mei maken we de trossen los. We gaan onderweg naar Bermuda. De tocht verloopt prima, maar toch is het geen fijne tocht. We moeten vaart minderen om een zware depressie te ontwijken, en daarna is het dagenlang varen op de motor. We zijn blij wanneer we ons anker kunnen laten vallen voor St. George. We zien na meer dan een jaar de La Luna weer terug. Het is reuze gezellig, en we pakken de draad gemakkelijk weer op. Lees verder....

Juni: Azoren
Op de eerste dag van juni gaat het anker op. We starten de motor, helaas dat lukt niet. Het blijkt dat de startmotor het plotseling begeven heeft. Nou ja we verwachten de oversteek toch voornamelijk te moeten zeilen, dus we besluiten toch te vertrekken. Op de Azoren lossen we het probleem met de startmotor wel op. De oversteek bijna 1800 mijl, doen we in 14 dagen. We hebben een prima oversteek, wel blijven we lang op de33 graden noord, er zijn nogal wat depressie die best verder naar het zuiden afzakken. Elke avond hebben we een radio netje en bespreken we elkaar situatie en positie. Na 14 dagen varen we het kleine haventje van Flores binnen. Tijd om weer landrotten te worden. Lees verder....

Juli: Azoren
We nemen uitgebreid de tijd om de Azoren te verkennen en hoppen van eiland naar eiland. Van Flores is het een nacht doorvaren naar Faial. Ook naar Terceira is het een nacht varen. We bezoeken de stieren rennen op Terceira, en we krijgen bezoek op Terceira. Ton en Bineke stappen hier aan boord. In dag etappes gaat het via Sao Jorge, en Pico, weer terug naar Horta op Faial. Daar is het druk met allerlei zeilwedstrijden. En dan is het weer een nacht doorvaren naar Ponta Delgada (de hoofdstad) op Sao Miguel. Lees verder....

Augustus: Azoren
Logboek   Fotoalbum
We gaan verder met het verkennen van de Azoren,  we eindigen op het eiland Santa Maria, waar Miguel ons zijn eiland laat zien. Bineke stapt van boord, haar vakantie zit erop. En in de tweede helft van de Azoren maken we de oversteek naar de Algarve, Ruim 800 mijl, en onze laatste oversteek. Dit keer met zijn drieën, Ton is mee als opstapper. Het wordt een ruige oversteek, veel hakken aan de wind, en na  een week hakken zijn we blij dat we ons anker kunnen laten vallen in de baai van Sagres. Lees verder....